Vmbo-school Portus Juliana in Rotterdam werkt al een paar jaar met Numo. Leerlingen oefenen met dit adaptieve oefenprogramma aan vaardigheden die zij moeilijk vinden, zoals lezen, woordenschat of spelling. Maar ook leerlingen die extra uitdaging willen, komen met Numo aan hun trekken. Jeffrey van der Laan is docent op Portus Juliana. In onderstaand filmpje vertelt hij hoe op Portus Juliana gewerkt wordt met Numo en welke voordelen dat biedt. Daarnaast geeft hij 8 handige tips aan scholen die ook met dit programma werken of overwegen dat te gaan doen.
TIP 1 Bepaal eerst wat je met Numo wilt bereiken
‘Begin altijd met het doel,’ raadt Jeffrey aan. ‘Wat wil je als school met Numo bereiken? Bij ons is dat het werken aan hiaten. Maar daarnaast bieden we leerlingen in Numo ook extra uitdaging aan. Als je het doel hebt bepaald, kun je kijken hoe je het werken met Numo het beste kunt organiseren.’
TIP 2 Neem een nulmeting af
‘Gezien ons doel – werken aan hiaten – was een nulmeting op onze school handig. Bij alle leerlingen in de onderbouw nemen we Diatoetsen af voor Nederlands, Engels en wiskunde. De resultaten van de Diatoetsen worden automatisch in Numo ingelezen, zodat leerlingen meteen op het juiste niveau in Numo kunnen oefenen.’
TIP 3 Bepaal wat een handig moment is om te oefenen
‘Voorheen bleven leerlingen aan het eind van de dag nog een uur op school om in Numo te oefenen. Maar dat riep weerstand op en voelde als straf. Inmiddels werken leerlingen tijdens het mentoruur met Numo. Dat vinden ze veel fijner!’
TIP 4 Houd zicht op de voortgang en de resultaten
‘De mentor monitort de resultaten, zodat hij of zij goed zicht houdt op hoe de leerlingen aan het werk zijn. Numo geeft bijvoorbeeld een melding als een leerling een sprongtoets een paar keer niet gehaald heeft. De docent kan dan kijken wat er misgaat en aan de leerling vragen welke hulp nodig is.’
TIP 5 Zet Numo (ook) in tijdens de vaklessen
‘Ook tijdens de vaklessen kun je Numo goed inzetten. Dan zetten we meestal taken klaar of we laten de leerlingen een formatieve toets maken. Ook kan het goed werken als verdiepingsopdracht.’
TIP 6 Evalueer regelmatig met collega’s
‘Wij wisselen regelmatig van gedachten over hoe we Numo inzetten in de klas. Zo leren we van elkaar en kunnen we onze werkwijze zo nodig aanpassen. Op die manier zorgen we ervoor dat onze manier van werken door iedereen gedragen wordt.’
TIP 7 Spreek een duidelijke oefentijd af met leerlingen
‘Wij hebben afgesproken dat leerlingen één uur per week in Numo oefenen. In het begin controleerden we dat regelmatig. Hebben ze op vrijdag nog onvoldoende gewerkt? Dan mogen ze ’s middags het uur volmaken.’
TIP 8 Motiveer je leerlingen. Doe bijvoorbeeld mee aan goede doelen
‘Met oefenen verdienen leerlingen Numo’s. Dat vinden ze leuk, want daarmee kunnen ze achtergronden of gifjes kopen. Dit jaar hebben we meegedaan aan een actie voor Oekraïne, waarbij de makers van Numo de verdiende munten omzetten in geld. Die week hebben onze leerlingen extra fanatiek geoefend!’
Meer weten over hoe je Numo in kunt zetten op jouw school? Neem contact op met onze Numo-adviseurs via info@numo.nl of bekijk de demo.
Comments are closed.