In verband met de AVG is verificatie in twee stappen een gewilde functie. Dit wordt ook wel two factor authentication of afgekort 2FA genoemd. Vanaf nu kunnen docenten dus extra veilig inloggen in Numo. Zodra je de verificatie in twee stappen hebt ingesteld, kun je deze gebruiken om in te loggen. Je vult in het inlogscherm je gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens gebruik je een extra verificatiecode om te bevestigen dat jij het bent. Daarna kun je zoals gebruikelijk aan de slag in Numo. Op dit moment is Verificatie in twee stappen beschikbaar voor beheerders en docenten.
Hoe schakel ik Verificatie in twee stappen in?
Standaard staat Verificatie in twee stappen uit. Het inschakelen hoeft in principe eenmalig gedaan te worden. Beheerders en docenten kunnen dit inschakelen via hun profiel. Hiervoor log je in bij Numo en klik je rechtsboven op de avatar. Ga naar mijn profiel en klik op Inloggen en beveiliging. Hier kun je het schuifje voor 2FA omhalen en de stappen volgen om dit te activeren.
Verificatie in twee stappen gebruiken
Wanneer Verificatie in twee stappen is ingeschakeld, kun je voortaan in Numo inloggen in twee stappen. Je vult eerst zoals gebruikelijk je gebruikersnaam en je wachtwoord in. In het volgende scherm voer je de code in die je in de gekoppelde authenticator app vindt. Daarna kun je inloggen in Numo.
Handig om te weten
Als je besluit deze manier van inloggen niet meer te willen, dan kun je de gegevens wissen. Ook als je bijvoorbeeld een nieuwe telefoon krijgt, kun je deze oude gegevens wissen.
Op het moment dat je van tevoren weet dat je je telefoon (of een ander apparaat waarop de authenticator app is geïnstalleerd) niet bij je zult hebben, maar je wel in Numo wilt kunnen inloggen, dan kun je de koppeling ook tijdelijk uitzetten. Daarnaast heeft ook de Numo-beheerder de mogelijkheid om de verificatie in twee stappen te deactiveren voor een docent.
Wanneer jouw school gebruikmaakt van Single Sign-on is het niet nodig om Verificatie in twee stappen in te schakelen in Numo.
Comments are closed.