Een grote reis maken met hun kinderen was al lang een droom van Gerdien en Meindert. Ze besloten de daad bij het woord te voegen, verbouwden hun Land Rover, verhuurden hun huis en vertrokken. Op dit moment verblijven ze met hun drie kinderen Anna (9), Fedde (7) en Ids (4) vlakbij het Krugerpark in Zuid-Afrika. Het liefst willen ze over het hele continent terug naar huis te rijden. Of dat lukt hangt af van de huidige situatie. Maar hoe doen ze dat met school? ‘Anna en Fedde werken zelfstandig aan taal en rekenen met Numo,’ vertelt Gerdien. ‘Ideaal! Fedde heeft inmiddels zijn tafeldiploma gehaald.’
De reis begon in december 2019, maar vanwege corona keerde het gezin eind maart 2020 terug. Bijna een jaar later zijn ze voor de tweede keer naar Afrika gevlogen. Gerdien: ‘We wilden deze reis niet langer uitstellen. De kinderen hebben nu een leeftijd dat ze nog met ons mee willen. We willen hun zo graag meer van de wereld laten zien. We genieten enorm!’
Gerdien en Meindert hebben de kinderen vanaf het begin betrokken bij hun plannen. ‘We hebben veel gesprekken gevoerd. Wat willen we als we een lange reis maken? Strand, bergen, oerwoud? En wat is mogelijk? Uiteindelijk kwamen we uit op Afrika. Samen maakten we mindmaps en gingen naar bijeenkomsten waar ook andere gezinnen kwamen die plannen hadden voor een reis. Zo konden de kinderen aan het idee wennen.’
‘Toen de twee oudsten eind 2019 met hun rugtas vol schrijfschriftjes en lesboeken uit school kwamen werd het pas echt. Behalve de lesboeken, mochten we de digitale middelen van school gebruiken. Maar de kinderen staan nu niet meer ingeschreven op school, dus we kunnen daar geen gebruik meer van maken. Mijn broer Bram (directeur innovatie en didactiek bij Muiswerk Educatief – red.) had gelukkig een oplossing; we mogen gebruikmaken van Numo.’
Doordat het gezin voor de tweede keer op reis ging konden ze zich nog beter voorbereiden op het onderwijs onderweg. ‘Van school hebben we een overzicht meegekregen van de leerdoelen, zodat we precies weten waar we met Anna en Fedde naartoe moeten werken. En Numo geeft ons in een helder overzicht een goed beeld van wat de lesstof inhoudt.’
Inmiddels zit Fedde in groep 4 en Anna in groep 6. ‘Vorig jaar zat Fedde nog in groep 3 en leerde lezen. Hij had daardoor veel meer hulp nodig, bijvoorbeeld bij het lezen van opdrachten. Nu hij kan lezen, kan hij veel zelfstandiger aan de slag met zijn schoolwerk,’ vertelt Gerdien.
Maar wat maakt Numo nou zo ideaal voor onderwijs onderweg? ‘De kinderen kunnen zelfstandig in Numo werken. Het programma is adaptief en na een sprongtoets zet het programma oefeningen klaar die aansluiten bij wat ze nog moeten leren,’ legt Gerdien uit.
‘Fedde en Anna vinden het leuk om met Numo te werken. En Meindert en ik kunnen inloggen als docent. Zo zien we hoe de kinderen het doen en waar we hen bij kunnen helpen. Het programma werkt heel intuïtief. In het begin snapten de kinderen niet waar de muntjes voor waren die ze verdienen met oefenen. Nu weten ze dat ze daarmee gifjes en achtergronden kunnen kopen, waarmee ze Numo meer van zichzelf kunnen maken. Dat vinden ze super leuk. En de percentages die ze zien, motiveren om een extra tandje bij te zetten.’
Beide kinderen gaan met sprongen vooruit in Numo. Gerdien: ‘Voor ons is het fijn dat ze zelfstandig kunnen werken; ze hebben zelden hulp nodig. Gemiddeld oefenen ze ongeveer een uur per dag. Maar dan moeten we wel wifi hebben. Fedde heeft flink geoefend met de tafeltjes. En Anna werkt – naast taal en rekenen – ook aan Engels.’
De kinderen leren vooral ook veel andere dingen tijdens het reizen. ‘We maken elke week een planning voor school, maar die gooien we regelmatig om. Gisteren zijn we bijvoorbeeld onverwacht naar een pakhuis gegaan waar ze avocado’s sorteren. Anna en Fedde hebben daarvan een presentatie gemaakt om aan hun klas in Nederland te laten zien. Die kans laten we natuurlijk niet voorbijgaan! En twee weken geleden zijn we naar de Blyde River Canyon geweest, de derde grootste canyon van de wereld. Vorig jaar waren ze al bij de Fish River Canyon, de op één na grootste canyon ter wereld. Samen met de kinderen zijn we gaan kijken wat we hierover allemaal te weten konden komen en we hebben de kinderen hierover laten schrijven en tekenen. Ons bezoek aan de Himba-stam in Namibië was ook een leerzame ervaring. De kinderen keken hun ogen uit! Ze hebben gezien hoe deze mensen leven, wat ze eten en wat ze dragen en weten nu waarom vrouwen zich insmeren met een roodbruine pasta. De kinderen deden mee met alle dagelijkse dingen van de stam. Dat zijn ervaringen die ze de rest van hun leven met zich mee zullen dragen!
Comments are closed.